Sidor

lördag 10 juli 2010

Beröm och belöning..

Jag tycker det är så viktigt att berömma sig själv, när man gjort något bra. Jag och många med mig, tycker ju det är viktigt att visa nära och kära att vi uppskattar dom och det är ju så härligt själv att få höra, att man varit duktig eller att man är så fin..

När man har ett mål, för mig är det ju viktminskning, så är belöningen en viktig bit, för att fortsätta vara motiverad. Det är "barnet" i mig som tycker att paket är så kul och spännande, även att göra något roligt - en upplevelse av något slag t.ex bio, teater, konsert, shopping, åka till någon annan stad, ut och dansa mm.
Belöningen behöver inte bestå av godis eller mat...

Jag är en sådan person, om jag haft det stressigt hela dagen och varit både här och där, så är det så skönt på kvällen att mysa lite med sambon, vid TVn. Och självklart med något smarrigt....det är vi ju värda då, eller hur?!!!
Men det här mysiga som vi har haft, där jag går på känslan och inte använder min hjärna, det har ju gjort så att jag nu sitter med en inbyggd airbag runt midjan..hahaha!!

För varje vecka som det står minus på vågen, så kommer jag att belöna mig själv. Jag har gjort en liten önskelista med t.ex hälso-/inredningstidningar, en rosa vattenflaska, nya träningsbyxor, en ny pilatesboll, ett klädesplagg, en bukett blommor, ett nytt fotografi - närmare målet m.m.

Min sambo håller på att klura ut, en morot som får mig att nå målet....Vet inte ännu vad det blir, men jag är sååå nyfiken!!

Det kan även bli en tröstpresent (haha) om det står plus på vågen, men då måste måtten har minskat..
Det är ju faktiskt så att ibland hamnar man på platåer, vilket betyder att t.ex kroppen har vant sig vid den träning du gör och då behövs det lite hårdare tag eller en längre sträcka eller om du tränar styrketräningen så kanske man måste ta lite tyngre vikter.
Detta gäller kosten också, att vänja kroppen vid samma frukost, lunch eller middag varje dag, kan också göra att vikten står still.... Det bästa är att variera sig när det gäller både kost och träning.....

Jag hoppas att detta kan ge en liten positiv feedback...
Många blir ledsna och tappar sugen när det står plus på vågen, men det är bättre att försöka tänka att världen inte går under... Har jag gjort så gott jag kan, så är det ju toppenbra. Kroppen kan vara svår att förstå sig på, varför den gör si eller så... Det kan vara värmen, för mycket vätska, en platå etc... Viktminskningen kommer då troligtvis, veckan efter....
Jag rekommenderar att man mäter sig också, för då får man oftast någon glädje iallafall..

Imorgon är det vägdag igen... Jiiiipppppiii!
Då får ni veta om det blir belöning eller tröstpresent...!

Må så gott i sommarvärmen!
/ Nilla
Foto: Privat

2 kommentarer:

  1. va spännande.. du har vägdag på söndagar..
    jag har min vägdag på måndag, första sen invägningen.. o jag är såå nervös! två dagar nere i ullared där jag nog faktiskt fick ta hela veckobonusen, men resterande dagar har jag SKÖTT MIG! o räknat o rääknat.. så de borde bli minus.. de booooorde bli minus.. men.... vem vet?! *läskigt*
    Imorgon ska jag iaf träna igen, ska blir gött det iallafall! =)

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna för att det går bra för dig på måndag, du har ju varit så duktig!
    Du måste ju få unna dig lite, nu när du varit iväg till Ullared. Det är ju bättre att äta veckobonusen, än tappa kontrollen helt.
    Du verkar också längta till träningen..vi får fortsätta så :) Må så gott!

    SvaraRadera